Olika typer av axelkopplingar och hur de fungerar
En koppling används för att koppla ihop olika axlar samt dämpa och kompensera för eventuella uppriktningsfel mellan axlarna. Kopplingen består av 2-3 olika komponenter.
Kopplingen, två kopplingshalvor
Själva kopplingen, som består av två kopplingshalvor. Dessa kan ha olika antal ”klor” och storlek. De kan vara förberedda för en särskild axelstorlek eller universell där en konisk klämbussning används för att passa på rätt axel.
Gummielement
Gummielement eller gummikors, dessa ligger mellan de två kopplingshalvorna. Gummielementen kan ha olika antal vingar, storlek, material och hårdhet.
Konisk klämbussning
En konisk klämbussning används för att låsa kopplingen mot axeln (när den varianten av koppling används). Det finns även kopplingar som fästs direkt på axel utan konisk klämbussning, då med kil/stoppskruv.
Kopplingens funktion
Gummielementen läggs mellan de två kopplingarna för att dämpa krafter längsgående och i sidled samt kompensera för eventuella uppriktingsfel mellan axlarna. Bussningen kan sättas in inifrån (gummielemenstsida) eller utifrån på kopplingshalvan, oftast beroende på var det är enklast att komma åt. Kopplingarna ser olika ut beroende på om bussningen sätts på inifrån eller utifrån så här gäller det att vara uppmärksam.
Om det är en koppling förberedd för en särskild axelstorlek fästs kopplingen med kil och stoppskruv mot axeln.
Hur identifierar jag typ av koppling?
Det kan vara knepigt att identifiera vad du har för koppling. Försök att se om det står något på kopplingen, räkna antalet ”klor” på kopplingen eller gummielementet. Du kan även försöka mäta storleken på den kompletta kopplingen, längd och bredd. Utifrån detta kan vi hjälpa till att identifiera kopplingstypen.
Kan jag byta ut orginalkopplingen mot en annan typ av koppling ?
Ja, du kan ersätta den befintliga kopplingen mot en annan. Ofta kan det vara så att kopplingshalvorna är ok men att gummielementet är skadat och behöver bytas. Försök då identifiera vad du har för koppling idag enligt punkten ovan och hör av dig till oss så hjälper vi dig hitta rätt ersättningsgummi.
Om det är hela kopplingen som behöver bytas så kan vi utgå från den totala längden på befintlig koppling (hur stort utrymme som finns mellan enheterna på de två axlarna som ska kopplas ihop) samt yttre diametern (hur stort utrymme finns i höjdled för kopplingen). Vi behöver även veta varvtal och vridmoment. Utifrån dessa uppgifter kan vi identifiera en likvärdig lösning.
Vilket sortiment av kopplingar har Kilremslagret?
På Kilremslagret har vi kopplingarna HRC/Pebax och Lovejoy. När det gäller HRC har vi fullsortiment. Det innebär från storlekarna 9-18 (eller 90-180 som de ibland kallas) och axeldiameter från 12 mm till 80 mm. Vi har även möjlighet att komma åt lite mer udda kopplingar så tveka inte att höra av dig.
Lovejoykopplingar
Vi har en hel del kopplingar i lager av märket Lovejoy. Dessa kopplingar består av två armkors och ett navmaterial. Armkorsen har tre klor på vardera del medan navmaterialet har sex stycken flänsar. Alla tre delar säljs seperat. Kopplingen är framtagen för snabb och underhållsfri montering. Nedan finner du en förteckning av de olika storlekarna och deras egenskaper.
Storlek | Axelhål min | Axelhål max | Diameter | L1 | Längd | Kors |
075 | 7 | 22 | 45 | 21 | 54 | GK-075 |
095 | 12 | 28 | 54 | 25,5 | 64 | GK-095 |
100 | 13 | 35 | 65 | 35 | 89 | GK-100 |
110 | 16 | 42 | 84,5 | 43 | 108 | GK-110 |
150 | 16 | 48 | 95,5 | 44,5 | 114,5 | GK-150 |
190 | 20 | 55 | 114,5 | 54 | 133,5 | GK-190 |
225 | 20 | 60 | 127 | 63,5 | 152,5 | GK-225 |