Identifiera lagerenhet och insatslager
En lagerenhet, även kallad lagerbock innehåller ett utbytbart lager som kallas insatslager. När du ska byta ut en lagerenhet/lagerbock eller bara byta lagret är det viktigt att du identifierar vad det är för typ av lagerbock och vilka mått som gäller. I de allra flesta fall är det 6 steg som du behöver gå igenom för att vara säker på att hitta rätt lagerbock eller lager. Vi beskriver dessa steg i den här artikeln och i filmen.
1, Lagerbockens form och material
Det första steget är att titta på lagerbockens form och material, är den P-formade, oval, fyrkantig eller rund. Är den gjord i gjutet gods eller plåt. Du ska också undersöka om du ser någon beteckning på lagerbocken, exempelvis P207 eller UCP210.
Lagerbockar/lagerenheter kan ha olika beteckningar beroende på varumärke, exempelvis så har SNR sina beteckningar och SKF sina.
- Ovala lagerbockar kan ha beteckningar som exempelvis UCFL eller FYTB
- P-formade kan ha beteckning UCP eller SY
- Runda eller fyrkantiga kan ha beteckning UCF, UCFC, FY, FYG
2, Lagerbockens bulthål, antal och riktning
Nästa steg är att se hur många bulthål lagerbocken har, vanligen två, tre eller fyra stycken. Det är även viktigt att se riktningen på bulthålen, går de i samma riktning som axeln eller tvärs mot axeln.
3, Lagrets utseende och låsning
Om du fått ut lagret ur bocken ska du studera lagrets utseende och hur den låses mot axeln. Lager till lagerbockar kallas insatslager och när det gäller utseende är det framförallt om den har en hals och hur den sticker ut som är avgörande Det finns tre typer, utan hals, där den sticker ut på en sida eller båda sidor. Nästa steg är att studera låsningen. Lagret kan låsas mot axeln via en stoppskruv, en excentrisks låsning, konisk klämmhylsa eller presspassning mot axeln. Titta gärna på filmen här under där vi går igenom olika typer av insatslager, deras låsning mm.
4, Mät axeldiameter
Om vi identifierat vilken typ av lagerbock det rör sig om så är nästa steg att hitta rätt storlek på bocken. Det första du då gör är att mäta axeldiametern, antingen genom att mäta själva axeln eller den invändiga diametern på lagret, alternativt mäta diametern på hylsan om det finns en sådan.
5, Mäta avstånd mellan bulthål
Lagerbocken måste även passa mot skruvhålen som fäster bocken i motorn/chassit. Därför ska du också mäta cc-måttet mellan bulthålen i lagerbocken. Om du har en cirkelformad bock är det viktigt att du mäter bulthålen som sitter mitt emot varandra rakt över axeln (cirkeldiametern).
6, Utvändig diameter på lager
Som ett sista steg mäter du även den utvändiga diametern på lagret. I vissa fall kan du även behöva mäta bredden på lagrets inner- och ytterbana. Men i de allra flesta fall räcker det med det utvändiga måttet.
Om du har följt dessa steg så bör du fått fram lagerbockens form, antal bulthål och deras riktning, vilken typ av lager som ligger i bocken samt axelns och lagrets diameter. Med denna information är det enkelt att hitta rätt ersättare.