Så här justerar du bromsarna på din släpvagn

Otillräcklig bromsverkan är en av de vanligaste orsakerna till nedslag och ombesiktning på en släpvagn. Ofta kan detta åtgärdas genom en justering.

Så här går det till när du justerar bromsar på en släpvagn (titta på instruktionsfilmen eller bilder och text nedanför filmen).

1, Kolla bromsvajern

Börja med att kontrollera att bromsvajern är spänd och inte glappar.

Kontrollera bromsvajern

2, Kontrollera bromsverkan

När du ska kontrollera bromsverkan så behöver du dra ihop påskjutsdämparen med 40 % av dess längd. Du ska då ha full bromsverkan på hjulen, dvs hjulen skall vara låsta och inte gå att rubba med handkraft. Du behöver därför hissa upp vagnen för att göra den här kontrollen.

Du kan använda ett vanligt spännband för att skjuta ihop påskjutet. För att du ska lyckas skjuta ihop det 40 % så behöver du börja med att mäta det i ”vilande” läge. Om damasken exempelvis är 10 cm lång behöver du dra ihop den 4 cm så att damasken/bälgen blir 6 cm lång, då är påskjutsdämparen ihopdragen med 40 %.

Därefter kan du gå bak till däcken och pröva om hjulen är låsta. Om du kan snurra hjulen behöver du justera ut bromsbackarna.

3, Justera bromsarna

Justering av bromsarna kan fungera på olika sätt beroende på tillverkare av bromssystemet (exempel på tillverkare är Knott och Alko). Det vanligaste är att skruva på baksidan av hjulet, på bromsskölden. Genom att skruva på en skruv eller justermutter skjuter du bromsbackarna utåt eller inåt och justerar därmed bromsverkan.

4, Kontrollera backautomatik

Glöm inte att kontrollera att hjulen kan snurra bakåt så att backautomatiken fungerar.

Kom ihåg att du kan behöva justera bromsar var 200:e mil eller en gång per år.

Behöver du hjälp att hitta rätt?
Fyll i formuläret så hjälper vi dig
54- > FP > Reservdelar Släp

Fyll i de uppgifter du har om Reservdelen du söker

Bifoga beskrivande bilder till oss för att underlätta identifieringen

Maximum file size: 516MB

Hur kan vi nå dig för att följa upp?

Rensa