Att mäta en kilrem

Om du har beteckningar på remmen kan det många gånger underlätta vid identifieringen av vilken sorts rem det är. Viktigt att komma ihåg är dock att gummigjutning är ingen exakt vetenskap utan en rem som enligt specifikationen håller en viss längd utvändigt, kan variera i längd beroende på när den är gjuten i fabriken, pga slitage i gjutformen. Det kan dessutom skilja hur man mäter en rem från land till land. Men nedan försöker vi förklara hur du ska tolka eventuella beteckningar på remmen. Om maskinen remmen kommer ifrån är en begagnad maskin där du inte har hela maskinens servicehistoria, tänk då på att ibland sätts det felaktigt dit en rem som ”fanns tillhands”. Nämn gärna vilken typ av applikation och var i applikationen remmen sitter vid beställning.

Ett par viktiga aspekter vid mätning är att en vanlig kilrem normalt slits på sidorna, det slitaget gör att remmen ”känns för lång” då den sjunker ner i kilremsskivorna. Vid normal drift blir inte remmen längre, utan det utvändiga måttet är det samma, däremot upplevs en sliten rem som längre, när den sjunker ner i skivorna. Om du inte bygger om applikationen, utgå ifrån den utvändiga längden på originalremmen. Undantaget är om remmen har smält eller ”brunnit”, då kan längden förändras både åt det längre och kortare hållet.

Smal kilrem

Klassisk kilrem

1. Har remmen en kilform enligt bilderna ovan?

a.    Ja, se vidare på punkt 2.

b.    Nej, ring oss.


2. Mät bredden på remmen över ryggen och höjden på remmen

a.    Bredden är under 8mm, ring oss.

b.    Bredden ligger väldigt nära 10mm, och höjden är nära 6mm, se vidare på 3

c.    Bredden ligger väldigt nära 10mm och höjden är nära 8mm, se vidare på 4

d.    Bredden ligger nära 13mm och höjden 7mm, se vidare 5

e.    Bredden ligger nära 13mm och höjden 8mm, se vidare 6

f.    Bredden ligger nära 12,7mm och höjden 10mm, se vidare 7

g.    Bredden ligger nära 17mm och höjden 9mm, se vidare 8

h.    Bredden ligger nära 17mm och höjden 11mm, se vidare 9

i.    Bredden ligger nära 16,3mm och höjden 13mm, se vidare 10

j.    Bredden ligger nära 22mm, ring oss.

k.    Bredden ligger över 22mm, ring oss.


3. Du har förmodligen en rem i Z-profil. Om den är tandad kallas den ZX. 

Måtten räknas som invändig längd i tum. Mät remmen runt om (utvändigt) och dra av 38mm från ditt resultat. Dela värdet med 25,4 och det heltal du får representerar namnet på remmen med ett Z framför. Ex.vis Z27 för en slät rem med omkretsen 724mm. Om remmen är tandad heter den ZX27.


4. Du har förmodligen en rem i SPZ-profil. Om den är tandad kalls den XPZ. 

Måtten räknas i delningslängd i mm. Mät remmen runt om (utvändigt) och dra av 13mm från ditt värde. Värdet du får är namnet på remmen tillsammans med bokstavskombinationen. Ex.vis SPZ850 heter remmen med omkretsen 863mm. En tandad motsvarighet heter XPZ850.


5. Du har förmodligen en s.k. LA-rem. 

Mät remmen runt om (utvändigt) och dra av 50mm, dela resultatet med 25,4 och det heltal du får representerar namnet på remmen. 


6. Du har förmodligen en rem i A-profil. 

Mät remmen runt om (utvändigt) och dra av 50mm, dela resultatet med 25,4 och det heltal du får representerar namnet på remmen. A35 är alltså 939mm utvändigt. En tandad motsvarighet heter AX35.


7. Du har förmodligen en SPA-profil (XPA för tandad). 

Måtten räknas i delningslängd i mm. Mät remmen runt om (utvändigt) och dra av 18mm från ditt värde. Värdet du får är namnet på remmen tillsammans med bokstavskombinationen. Ex.vis SPA1000 heter remmen med omkretsen 1018mm. En tandad motsvarighet heter XPA1000.


8. Du har förmodligen en SB eller LB-rem. 

Mät remmen runt om (utvändigt) och dra av 51mm, dela resultatet med 25,4 och det heltal du får representerar namnet på remmen. SB35 är alltså ca 940mm utvändigt.


9. Du har förmodligen en rem i B-profil. 

Mät remmen runt om (utvändigt) och dra av 67mm, dela resultatet med 25,4 och det heltal du får representerar namnet på remmen. B40 är alltså 1083mm utvändigt. En tandad motsvarighet heter BX40.


10. Du har förmodligen en SPB-profil (XPB för tandad). 

Måtten räknas i delningslängd i mm. Mät remmen runt om (utvändigt) och dra av 22mm från ditt värde. Värdet du får är namnet på remmen tillsammans med bokstavskombinationen. Ex.vis SPB1250 heter remmen med utvändiga omkretsen 1272mm. En tandad motsvarighet heter XPB1250.


 

Om remmen inte går att mäta?


Saknar du en rem helt eller om remmen har gått i småbitar, finns en alternativ väg att räkna ut den teoretiska längden på remmen. Förutsättningen är att driften går över två remskivor utan spännrulle. Börja med att ställa eventuella justeringar (för remspänning etc.) i neutralt läge. Gärna i mitten då du kan behöva justering åt det kortare hållet för att kunna få på remmen. Vartefter remmen slits vill du kunna spänna remmen och behöver då justering åt det längre hållet. Mät båda remskivornas diameter (utvändigt) i mm. Mät sedan cc-avstånd mellan axlarna i mm. Lägg in värdena i formeln nedan:

(Diameter remskiva A + diameter remskiva B) x 1,57 + CC + CC = Teoretisk remlängd, utvändigt mått i mm.

Mät remskivans bredd längs upp i toppen på en remskiva. För över värdena i frågeställningen i förra kapitlet för att luska ut vilken rem det är. Höjden på remmen går inte att mäta, men ibland kan det synas ett slitage i remskivans kant som kan indikera på höjden, eller om du har något segment kvar där det går att mäta höjden och bredden på remmen.